05 October, 2020

گوناز تی وی۲ مهر ۱۳۹۹: وضعیت آموزش زبان ها در ایران: فارسی واجب، چینی مستحب و ترکی حرام است

 

گوناز تی وی۲ مهر ۱۳۹۹: وضعیت آموزش زبان ها در ایران: فارسی واجب، چینی مستحب و ترکی حرام است

۱۳۹۹-۰۷-۰۲ ۱۹:۵۳

وضعیت آموزش زبان ها در ایران: فارسی واجب، چینی مستحب و ترکی حرام است

Gunaz.tvQuote | Gunaz article

وضعیت آموزش زبان ها در ایران: فارسی واجب، چینی مستحب و ترکی حرام است

همزمان با افزایش محدودیت ها بر آموزش زبان انگلیسی، اجباری بودن آموزش زبان فارسی و ممنوعیت آموزش زبان ترکی در مدارس ایران، یکی از مقامات وزارت آموزش و پرورش از احتمال افزوده شدن زبان ‌چینی به فهرست آموزش زبان‌های خارجی در مدارس ایران خبر داد.

علی محبی، سرپرست معاونت برنامه‌ریزی درسی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ایران دربارهٔ پیشنهادات مطرح شده برای افزودن زبان چینی به فهرست آموزش زبان‌های خارجی گفت: «قطعاً وقتی می‌گوییم زبان خارجی، باید اگر زبان خارجی رسمی بین‌المللی دیگری وجود دارد آن را به فهرست زبان‌های مصوب اضافه کنیم.»  

وی همچنین مدعی شد در خصوص انتخاب زبان خارجی از میان زبان‌های ارایه شده به دانش آموزان حق انتخاب داده می شود. این در حالی است که ملت های غیر فارس که حدود 70 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند از حق انتخاب زبان مادری خود به عنوان زبان تحصیل و آموزش محروم هستند و فعالان حوزه فرهنگی و زبانی در آذربایجان جنوبی که مطالبات زبانی و آموزش به زبان ترکی آذربایجانی را پیگیری می کنند با بازداشت، حبس، تبعید و شکنجه روبرو می شوند.

در حالی صحبت از آموزش زبان چینی در ایران مطرح می شود که مقامات  جمهوری اسلامی پیش از این از استقبال مردم از زبان انگلیسی ابراز نارضایتی کرده بودند. رهبر جمهوری اسلامی در سال 1395 ضمن انتقاد از ترویج زبان انگلیسی در نهاد‌های آموزشی ایران گفته بود که «اکنون کار به جایی رسیده است که آموزش زبان انگلیسی به مهد کودک‌ها کشیده شده است.»

پس از این سخنان علی خامنه ای، وزارت آموزش و پرورش ایران تدریس زبان انگلیسی در مدارس ابتدایی را ممنوع اعلام کرد. در مهرماه سال گذشته نیز، ۵۷ نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به این سخنان رهبر ایران طرحی یک فوریتی را برای حذف درس زبان انگلیسی از تمام مدارس ایران ارائه کردند.

بحث افزودن زبان چینی به لیست زبان‌های خارجی در مدارس ایران به ویژه از زمان ورود چین به عرصه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی ایران مورد تاکید بیشتری قرار گرفته است.

بطور مثال، خبر‌نگار انگلیسی سایمون واتکینس، اخیرا با استناد به منابعی از حکومت ایران مقاله ای منتشر و در آن استدلال کرده است که با انعقاد قرارداد همکاری 25 ساله میان پکن و تهران، ایران در ابتدا به آموزش گسترده زبان چینی به عنوان یک زبان خارجی مهم در کنار زبان انگلیسی خواهد پرداخت ولی به تدریج زبان انگلیسی را حذف کرده و عملا چینی تنها زبان خارجی خواهد بود که در مدارس ایران تدریس خواهد شد.

به نظر می رسد با تداوم وضع کنونی، زبان فارسی به عنوان زبانی که یادگیری آن واجب و اجباری می باشد، و زبان چینی به عنوان زبانی که یادگیری آن مستحب است در مدارس ایران تدریس خواهند شد و آموزش زبان ترکی به عنوان زبانی که یادگیری آن حرام است همچنان ممنوع خواهد بود.

ممنوعیت آموزش زبان ترکی آذربایجانی در مدارس و دانشگاه های آذربایجان جنوبی، در حالی صورت می گیرد که ترک ها حدود نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند.

 

احمد هاشمی، گوناز تی وی، واشنگتن

No comments: