05 October, 2020

گوناز تی وی ۱۰ مهر ۱۳۹۹: ادعای بی طرفی دیپلماتیک ایران همزمان با حمایت تمام عیار لجستیکی از ارمنستان

 

گوناز تی وی ۱۰ مهر ۱۳۹۹: ادعای بی طرفی دیپلماتیک ایران همزمان با حمایت تمام عیار لجستیکی از ارمنستان

۱۳۹۹-۰۷-۱۱ ۰۱:۳۹

ادعای بی طرفی دیپلماتیک ایران همزمان با حمایت تمام عیار لجستیکی از ارمنستان

Gunaz.tvQuote | Gunaz article


ادعای بی طرفی دیپلماتیک ایران همزمان با حمایت تمام عیار لجستیکی از ارمنستان

جنگی که چند روزی است به علت اقدامات تحریک آمیز اشغالگران ارمنی، میان جمهوری آزربایجان و ارمنستان جریان دارد باعث آشکارتر شدن صف دوست و دشمن از یکدیگر شده است. در این جنگ هم رژیم ایران یک بار دیگر ماهیت ضد آزربایجانی خود را به نمایش گذاشته است.

برای ناظران بی طرف درک این موضوع سخت نیست که تناقض شدیدی میان سیاست اعلانی ایران از یک سو و سیاست اعمالی جمهوری اسلامی از سوی دیگر دیده می شود؛ بطوریکه رژیم ایران در سطح دیپلماتیک اعلام بی طرفی می کند ولی عملا در روزهای گذشته از هیچ گونه کمکی به اشغالگران ارمنی دریغ نکرده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بدون اشاره به ضرورت پایان یافتن اشغالگری ارمنستان و عقب نشینی نیروهای ارمنی از سرزمین های اشغال شده آزربایجان، خواستار توقف فوری درگیری‌ها بین دو کشور شده و آمادگی ایران برای برقراری آتش بس میان دو طرف متخاصم را اعلام کرده است.

ولی در عمل ایران به حمایت لجستیکی تمام عیار خود از ارمنستان ادامه می دهد بطوریکه همزمان با آزادسازی بخش هایی از سرزمین های اشغالی آزربایجان از دست اشغالگران ارمنی در روزهای گذشته، حمایت های حکومت ایران از ارامنه به شدت افزایش یافته است.

بنابر گزارش های مردمی و فیلم ها و ویدیوهایی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده است، پس از اعلام بی طرفی گرجستان در جنگ میان جمهوری آزربایجان و ارمنستان و بستن مسیر هوایی گرجستان به روی نقل و انتقال تسلیحات روسیه، سلاح ها و ادوات جنگی روسیه به مقصد ارمنستان بطور انحصاری از طریق مسیر زمینی ایران صورت می گیرد.

دشمنی رژیم ایران با آزربایجان در طی روزهای گذشته وارد مرحله جدیدی شده است، بطوریکه گزارش هایی از کمک های فنی و اطلاعاتی ایران به ارمنستان وجود دارد و ارمنستان با استفاده از مختصات مواضع نیروهای آزربایجانی که از ایران دریافت می کند دست به حمله بر ضد مواضع نیروهای ارتش آزربایجان شمالی می زند.

علاوه بر این، طی روزهای اخیر صدها دستگاه کامیون روسی «کاماز» که حاوی سلاح و تجهیزات نظامی روسی هستند، از بندر انزلی بارگیری شده و از مرز نوردوز جلفا به قاراباغ اشغالی و ارمنستان انتقال داده شده اند تا بر علیه مردم آزربایجان مورد استفاده قرار گیرد 

حمایت لجستیکی ایران از ارمنستان محدود به ارسال تسلیحات نبوده و در طی روزهای اخیر با شدت گرفتن درگیری ها در جبهه قاراباغ، حکومت ایران صدها نفتکش حامل سوخت و مواد غذایی را به قاراباغ اشغالی و ارمنستان فرستاده است.

همچنین، بنابر گزارش رسانه ها، جمهوری اسلامی امکان عبور حدود 300 تروریست پ ک ک و ی پ گ به قاراباغ از طریق قلمرو ایران را فراهم کرده است.

این اقدامات ضد آزربایجانی رژیم ایران با مخالفت شدید شهروندان آزربایجان جنوبی روبرو شده است. ولی رژیم ضد آزربایجان و ضد ترک ایران در حالی که دست ارامنه تهران و اصفهان را برای نفرت پراکنی بر ضد ترک ها و آزربایجانی ها باز می گذارد، با هر گونه تجمع اعتراضی مردم آزربایجان جنوبی و همبستگی آنها با همتباران خود در آن سوی ارس به شدت برخورد می کند. بطور نمونه، در پی هماهنگی‌های صورت گرفته در بین فعالان ملی آزربایجان جنوبی در شهر اردبیل، قرار بود آنها روز سه شنبه  8 مهرماه 1399 برای حمایت از آزادسازی اراضی قاراباغ گرد هم بیایند. اما با شروع این گردهمایی نیروهای امنیتی حکومت ایران، اقدام به دستگیری و ضرب و شتم بیش از ۲۰ تن از فعالان ملی مدنی ترک کردند.

ضدیت با آزربایجانی ها و حمایت از ارمنستان محدود به حکومت ایران نیست. رسانه ها، احزاب، جریانات، و حتی تشکل های مذهبی و دینی ایران هم در دشمنی با ملت آزربایجان با حکومت ایران همنظر هستند بطوریکه حتی برخی تشکل های مربوط به روحانیون قم در اقدامی بی شرمانه به حمایت از اشغالگری ارمنستان پرداختند.

قم نیوز، به عنوان یکی از رسانه های وابسته به تشکیلات طلاب و روحانیون قم، با انتشاور توییتی، عملیات آزادسازی اراضی اشغال شده آزربایجان از دست ارمنی ها را «حملات ناجوانمرادنه» خواند و خواستار احضار سفیر آزربایجان شمالی شد.

این خبرگزاری، ارمنی ها را «مسلمان» معرفی کرد و در اقدامی مضحک، ادعا کرد ارتش آزربایجان شماری از این «ارمنی های مسلمان» را به «شهادت» رسانده است.  

اخیرا به نظر می رسد حکومت ایران وادار به تعدیل موضع خود شده است. اعتراضات گسترده در آزربایجان جنوبی نسبت به مواضع ضد آزربایجانی رژیم ایران، در مواردی حتی منجر به عقب نشینی این رژیم شده است؛ بطوریکه در اقدامی کم سابقه، امامان جمعه در مراکز چهار استان آزربایجان جنوبی با صدور بیانیه ای، از آزادسازی سرزمینهای اشغالی آزربایجان از دست اشغالگران ارمنی حمایت کردند.

در بیانیه مشترک امامان جمعه مراکز استان های آزربایجان شرقی، آزربایجان غربی، زنجان و اردبیل آمده است: «هیچ تردیدی در تعلق قره‌باغ به آزربایجان و اشغال آن و لزوم بازگشت این اراضی به آزربایجان، کشور اهل‌بیت نیست و دولت آزربایجان در بازپس‌گیری این اراضی کاملاً قانونی و شرعی عمل کرده و با این اقدام در صدد اجرای 4 قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برآمده است.» 

همچنین تعدادی از نمایندگان آزربایجان جنوبی در مجلس ایران با صدور بیانیه ای خواستار خروج ارمنستان از اراضی اشغالی آرزبایجان شمالی بر پایه چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل شده اند. حدود 42 تن از نمایندگان از جمله از استان های آزربایجان شرقی، آزربایجان غربی، اردبیل، زنجان، همدان، تهران و مرکزی این بیانیه را امضا کرده اند.  

البته به نظر نمی رسد رویکرد استراتژیک ایران که بر ضدیت با آزربایجانی ها و حمایت از ارمنستان مبتنی است با این اقدامات نمایشی و ظاهری تغییر کند. ملت آزربایجان هم از تغییرناپذیری رویکرد استراتژیک ایران در دشمنی با آزربایجانی ها آگاه است و هرگز این خیانت را نه فراموش خواهد کرد و نه خواهد بخشید.

 

احمد هاشمی، گوناز تی وی، واشنگتن

 

 

 

 

 
 

 

   

 
 
 
 
 

 

No comments: