05 October, 2020

گوناز تی وی ۴ مهر ۱۳۹۹: تحریم قاضی صادر کننده حکم اعدام نوید افکاری توسط آمریکا

 

گوناز تی وی ۴ مهر ۱۳۹۹: تحریم قاضی صادر کننده حکم اعدام نوید افکاری توسط آمریکا

۱۳۹۹-۰۷-۰۴ ۱۹:۳۶

تحریم قاضی صادر کننده حکم اعدام نوید افکاری توسط آمریکا

Gunaz.tvQuote | Gunaz article

تحریم قاضی صادر کننده حکم اعدام نوید افکاری توسط آمریکا

در حالی که اعتراضات کشورها و سازمان های حقوق بشری به اعدام نوید افکاری و نقض گسترده حقوق بشر در ایران ادامه دارد، وزارت خزانه‌داری آمریکا دو قاضی ایرانی، سه زندان و یک دادگاه ایران را به لیست تحریم های خود اضافه کرد.

بر اساس گزارشی که وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه منتشر کرد، محمود ساداتی، قاضی دادگاه نوید افکاری که حکم به اعدام او داد، به همراه محمد سلطانی، قاضی دادگاه انقلاب مشهد به لیست تحریم‌های آمریکا اضافه شدند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، در بیانیه‌ای اعلام کرد آمریکا قاضی محمود ساداتی، قاضی پرونده نوید افکاری و  قاضی محمد سلطانی رییس شعبه یک دادگاه انقلاب شیراز و زندان‌های ارومیه، عادل‌آباد شیراز و وکیل‌آباد مشهد را تحریم کرده است.

پیشتر آمریکا اعلام کرده بود که برخی از نهادها و مقام‌های ایران، از جمله قاضی صادرکننده حکم اعدام برای نوید افکاری،‌ زندانی اعدام‌شده در ارتباط با اعتراضات مرداد ۱۳۹۷‌ را در فهرست تحریم‌های خود قرار می‌دهد.

این خبر را الیوت آبرامز،‌ نماینده  ویژه آمریکا در امور ایران،‌ روز چهارشنبه دوم مهر در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا اعلام کرد و قرار بود جزئیات آن را مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، اعلام کند.

پیش از این نیز آمریکا نام دو قاضی دیگر، محمد مقیسه و ابوالقاسم صلواتی، را به دلیل نقض حقوق بشر از طریق «دادرسی غیرعادلانه در دادگاه‌های نمایشی» در فهرست تحریم‌های خود قرار داده بود.

دولت‌های اروپایی نیز از اعدام نوید افکاری انتقاد کرده‌اند. طی این هفته فرانسه،‌ آلمان و بریتانیا ضمن احضار سفرای تهران در کشورهایشان و هشدار درباره وضعیت حقوق بشر در ایران به مورد اعدام افکاری اشاره کرده بودند.

بعد از اعدام آقای افکاری، سفر محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی به آلمان، فرانسه و بریتانیا به صورت ناگهانی لغو شد و این کشورها روز چهارشنبه سفرای ایران را در اعتراض به وضعیت حقوق بشر در ایران به وزارت خارجه احضار کردند.

قبلا مایک ‌پومپئو وزیر خارجه آمریکا از این کشورها خواسته بود که به خاطر اعدام آقای افکاری سفر ظریف را لغو کنند.

آمریکا اخیرا نیز تحریم‌هایی علیه ده‌ها فرد ایرانی مرتبط با وزارت اطلاعات، و همچنین کسانی که در برنامه‌های نظامی و هسته‌ای ایران مشارکت دارند، اعمال کرد.

چند روز پیش هم، دولت آمریکا تحریم‌های تازه‌ای را بر ضد وزارت دفاع ایران و نهادهای مرتبط با برنامه‌های تسلیحاتی و هسته‌ای اعلام کرده بود.

  

احمد هاشمی، گوناز تی تی وی، واشنگتن

No comments: