15 July, 2020

هزاران تظاهرکننده در باکو خواستار جنگ برای بازپس گیری قاراباغ اشغالی شد



گوناز تی وی ۲۵ تیر۱۳۹۹: هزاران تظاهرکننده در باکو خواستار جنگ برای بازپس گیری قاراباغ اشغالی شدند

هزاران تظاهرکننده در باکو خواستار جنگ برای بازپس گیری قاراباغ اشغالی شد


روز گذشته هزاران نفر از ساکنان باکو در حمایت از ارتش جمهوری آذربایجان به خیابانها ریختند و برخی از آنها به سمت خیابان شهدا و ساختمان مجلس ملی راهپیمایی کردند.

راهپیمایان پرچمهای جمهوری آذربایجان و ترکیه را به اهتزاز درآوردند. راهپیمایان در حالیکه سرود ملی آذربایجان را می خواندند، شعار دادند "شهدا نخواهند مرد، وطن تجزیه نخواهد شد" و "قاراباغ".

حمله نیروهای مسلح ارمنستان به روستاهای منطقه تووز آذربایجان شمالی از روز یکشنبه آغاز شد. در نبردهایی که تا امروز، چهارشنبه ادامه دارد سرلشکر پولاد هاشیموف و شش سرباز دیگر ارتش آذربایجان شهید شدند و در درگیری هایی که به مدت چهار روز ادامه دارد تلفات آذربایجان شمالی به 11 نفر رسیده است. طرف ارمنی هنوز تعداد کشته شدگان خود را اعلام نکرده است.

راهپیمایان در باکو همراه با شعارهای "آذربایجان" ، "قاراباغ از آن ماست ، از آن ما خواهد شد" همچنین فریاد زدند: " می خواهیم فرمانده کل قوا به ما فرمان جنگ بدهد".

در باکو مردم در مناطق مختلف شهر جمع شده و شعارهایی در مورد آزادسازی سرزمین های اشغالی و قاراباغ سر دادند.

صدای اعتراض علیه تجاوز ارمنستان در آذربایجان جنوبی هم بلند شده است و بسیاری از گروه ها این تجاوز را محکوم کرده و آمادگی خود را برای جنگ در راستای آزادسازی قاراباغ اعلام کرده اند.

ترکیه هم سریعا نسبت به این تجاوز ارمنستان واکنش نشان داد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی پس از جلسه کابینه گفت: "می خواهم محکومیت شدید خود را نسبت به حملات ارمنستان علیه کشور دوست و برادر آذربایجان ابراز کنم."

خبرگزاری آناتولی به نقل از آقای اردوغان گزارش داد: "ما نگران هستیم كه تنشی كه از زمان اشغال قاراباغ علیا ادامه داشته است، به دلیل حملات گستاخانه و سیستماتیک ارمنستان به یک رویارویی تبدیل شده است."

به گفته آقای اردوغان، این واقعیت که این حمله، نه در قاراباغ، بلکه در مرز بین دو کشور و با سلاح های سنگین انجام شده است، نشان می دهد که این واقعه "یک حمله عمدی به آذربایجان" بوده است. وی افزود: "ترکیه هرگز در مقابله با هرگونه حمله به حق، حقوق و سرزمین های آذربایجان هرگز تردیدی به خود راه نخواهد داد."

مولود چاووش اغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز در یک برنامه زنده در تلویزیون تی آر تی گفت: "کاری که ارمنستان انجام داده است قابل قبول نیست، حواسش جمع باشد. آذربایجان تنها نیست." چاووش اغلو افزود: "ما به عنوان جمهوری ترکیه و ملت ترکیه، با تمام توان خود در کنار آذربایجان هستیم و از این پس هم با تمام توان خود از حفظ تمامیت ارضی آذربایجان، حمایت خواهیم کرد."


احمد هاشمی، گوناز تی وی، واشنگتن

https://www.facebook.com/GunazTv/videos/2603016303280242/

https://www.youtube.com/watch?v=mNSrcGvtz5g

https://www.gunaz.tv/fa/new/%DA%AF%D9%88%D9%86%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%DB%8C-%D9%88%DB%8C-%DB%B2%DB%B5-%D8%AA%DB%8C%D8%B1%DB%B1%DB%B3%DB%B9%DB%B9-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%B8%D8%A7%D9%87%D8%B1%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D8%B1

No comments: