19 September, 2020

گوناز تی وی ۲۷ شهریور ۱۳۹۹: انتقاد شدید نسبت به حضور ظریف در یک کنفرانس مجازی در آمریکا

 

گوناز تی وی ۲۷ شهریور ۱۳۹۹: انتقاد شدید نسبت به حضور ظریف در یک کنفرانس مجازی در آمریکا

۱۳۹۹-۰۶-۲۷ ۱۸:۰۲

انتقاد شدید نسبت به حضور ظریف در یک کنفرانس مجازی در آمریکا

Gunaz.tvQuote | Gunaz article

انتقاد شدید نسبت به حضور ظریف در یک کنفرانس مجازی در آمریکا

 

مقامات دولت دونالد ترامپ، رییس جمهوی آمریکا و متحدانش در کنگره این کشور از «شورای روابط خارجی» این کشور به دلیل اینکه چند روز پس از اعدام ورزشکار ایرانی نوید افکاری، میزبانی از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در یک ویدیو کنفرانس به تاریخ 22 سپتامبر را پذیرفته، به شدت انتقاد کردند.

قرار است ظریف روز اول مهر از طریق برنامه تماس تصویری «زوم» در جلسه موسسه تحقیقاتی «شورای روابط خارجی»، مستقر در نیویورک شرکت کند. این در حالی است که پس از اعتراضات گسترده مقامات اروپایی نسبت به اعدام های بی رویه در ایران، او سفرهای اروپایی خود را لغو کرده است.

مقامات آمریکایی معتقدند نشست شورای روابط خارجی، قوانین تحریم‌های ایالات متحده را نقض می‌کند، زیرا بر اساس تفاسیری که از قوانین تحریم‌ها می‌شود، اشخاص آمریکایی نباید هیچ‌گونه خدماتی، از جمله سرویس‌های فناوری، را به افراد تحریم شده‌ای همچون ظریف ارائه کنند. اعتراضات به سخنرانی و حضور ظریف در این کنفرانس مجازی همچنین از آن جهت شدت گرفته است که وزیر خارجه ایران تنها چند روز پس از اعدام نوید افکاری در این کنفرانس مشارکت می کند.

 در این راستا، سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا نسبت به ارتباط اینترنتی شورای روابط خارجی در آمریکا با ظریف از طریق شرکت زوم هشدار داد و تهدید به تحریم آنها کرد.

مورگان اورتگاس به وبسایت «واشنگتن فری بیکن» گفت: «با توجه به این‌که رژیم بیرحم ایران نوید افکاری را اعدام کرده است هیچ کشور یا سازمانی نباید به ظریف برنامه‌ای برای انتشار تبلیغاتش بدهد. ظریف و دولت او باید به‌خاطر وحشیگری‌شان منزوی و سانسور شوند.»

سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا افزود: «اگر قانون کنونی توسط وزارت خزانه‌داری اعمال شود هم شورای روابط خارجی و هم (شرکت) زوم خود را در معرض نقض تحریم‌ها قرار خواهند داد.»

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیز بار دیگر اعدام نوید افکاری را محکوم کرد و در یک پیام توئیتری روز چهارشنبه ۲۶شهریور نوشت: «روز شنبه دولت ظریف، جوانی را بعد از آن که او را بیرحمانه شکنجه کرده بودند برای مرعوب ساختن تظاهر کنندگان اعدام کرد. اعدام نوید افکاری اقدامی شنیع بود. دموکراسیهای سراسر جهان تعهدی اخلاقی دارند که در برابر این رژیم بیرحم، قاطعانه بایستند.»

پمپئو افزود: «باید عواقبی برای توحش رژیم ایران وجود داشته باشد. رهبران جهان گام مهمی برداشته‌اند و دیدارهای ظریف را لغو کرده‌اند. تا زمانی که رژیم ایران برادران نوید را از زندان آزاد نکرده است، آنها نباید برای این دیدار برنامه‌ریزی مجدد کنند.»

تد کروز، از اعضای ارشد سنای آمریکا نیز نسبت به برقراری گفتگوی زنده اینترنتی ظریف با شورای روابط خارجی در آمریکا هشدار داد. وی افزود: «این عمیقاً مشکل ساز است که حتی بعد از شکنجه و کشتن نوید افکاری شورای روابط خارجی به تبلیغاتچی ارشد رژیم ایران برنامه بدهد، کسی که توسط دولت ما به‌خاطر داشتن روابط با رأس این رژیم تروریستی، تحریم شده است.»

لازم به ذکر است که شورای روابط خارجی یک اتاق فکر متشکل از مقامات سابق دولت آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه است و محمد جواد ظریف پیش از این که در لیست تحریم های وزارت خزانه داری آمریکا قرار بگیرد در طی شرکت در جلسات سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، بطور مستمر به عنوان سخنران در این مرکز تحقیقاتی حضور پیدا می کرد.

 

احمد هاشمی، گوناز تی وی، واشنگتن

 

No comments: