05 September, 2020

گوناز تی وی ۱۲ شهریور ۱۳۹۹: ترکیه می خواهد یونان جزیره کاستلوریزو را خلع سلاح کند

 

گوناز تی وی ۱۲ شهریور ۱۳۹۹: ترکیه می خواهد یونان جزیره کاستلوریزو را خلع سلاح کند

۱۳۹۹-۰۶-۱۲ ۱۸:۴۶

ترکیه می خواهد یونان جزیره کاستلوریزو را خلع سلاح کند

Gunaz.tvQuote | Gunaz article

 ترکیه می خواهد یونان جزیره کاستلوریزو را خلع سلاح کند

ترکیه خواستار آن شده كه یونان سربازان خود را از یك جزیره كوچك در نزدیکی مرزهای خود خارج کند. جزیره کاستلوریزو تقریباً 2 کیلومتر با سواحل جنوبی ترکیه فاصله دارد، اما حدود 570 کیلومتر با آتن، پایتخت یونان فاصله دارد.

این مشکل ریشه در پیمان لوزان دارد که با هدف تضعیف موقعیت ترکیه، بیشتر جزایر نزدیک به سواحل این کشور به یونان تعلق گرفتند و این معضل امنیتی برای ترکیه ایجاد کرده و همچنین ترکیه را از حقوق ساحلی و اکتشافاتی خود محروم کرده است.

آنکارا با سلطه یونان بر سواحل ترکیه مخالف است و به دلیل واگزاری ناعادلانه و استعماری بسیاری از جزایر اژه و مدیترانه به یونان، کنوانسیون سازمان ملل درباره حقوق دریاها را امضا نکرده است. ترکیه استدلال می کند که فلات قاره یک کشور باید از سرزمین اصلی آن اندازه گیری شود و بنابراین منطقه جنوب کاستلوریزو در منطقه انحصاری ترکیه قرار دارد.

در سالهای اخیر، در مناطق مورد مناقشه در دریای مدیترانه ذخایر بزرگ گاز طبیعی کشف شده است که کشورهای قبرس، اسرائیل و مصر بطور مشترک به بهره برداری از آنها پرداخته اند. اصرار ترکیه برای داشتن سهمی از این منابع، تنش ها با رقیب تاریخی اش یونان و قبرس را تشدید کرده است.

ترکیه نشان داده است که نمی خواهد این معادله تحقیرآمیز را بپذیرد و می خواهد از حقوق حاکمیت خود در خشکی و دریا بهرمند باشد و به همین دلیل، موضوع جزیره کاستلوریزو بسیار بحث برانگیز شده است.

با انتشار تصاویر ورود سربازان یونانی به این جزیره توسط رسانه های ترکیه، وزارت امور خارجه در آنکارا اعلام کرد که حضور آنها نقض پیمان صلح 1947 است. هامی آكسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه گفت: "ما در سراسر سواحل خود اجازه چنین تحریكی را نمی دهیم. طبق پیمان صلح 1947، این جزایر باید خلع سلاح شوند."

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هم روز یکشنبه گذشته با اعلام اینکه کشورش آماده است تا هزینه دفاع از منافع خود در شرق مدیترانه را بپردازد افزود: "ترکیه در برابر زبان تهدید، ارعاب و باج خواهی خصوصاً در شرق مدیترانه سر خم نخواهد کرد و به دفاع از حقوق خود تحت قوانین بین المللی و توافق نامه های دو جانبه ادامه خواهد داد."

یونان و ترکیه وارد دو جنگ بزرگ شده اند، یكی در زمان جنگ استقلال ترکیه در سال 1919 كه یونان یكی از نیروهای اصلی مهاجم بود و دیگری در جزیره قبرس زمانیکه طرف یونانی تصمیم به الحاق این جزیره به یونان در سال 1974، از طریق اجرای كودتا و نادیده گرفتن حقوق ترک های جزیره گرفت.

ترکیه در هر دو جنگ قاطعانه یونان را شکست داده اما هنوز آتن می خواهد آنکارا را به چالش بکشد. بطوریکه اعزام کشتی تحقیقاتی و اکتشافی "اروج رییس" ترکیه به دریای مدیترانه با واکنش شدید یونان روبرو شد و یونان اعلام کرده طی 5 سال آینده 10 میلیارد یورو اسلحه از فرانسه خریداری خواهد کرد.

بر طبق گزارش ها، یونان در حال بررسی دو برنامه تسلیحاتی برای بین سال های 2020 تا 2025 است. این کشور تصمیم گرفته است سیاست تسلیحاتی خود را تغییر دهد، که به دلیل بحران های شدید اقتصادی در سال های اخیر آن را تعلیق کرده بود. بر طبق این رویکرد جدید، یونان علاوه بر بزرگترین حامی خود، فرانسه از اسرائیل و امارات متحده عربی نیز سلاح دریافت خواهد کرد.

احمد هاشمی، گوناز تی وی، واشنگتن

No comments: