13 February, 2020

مصاحبه اختصاصی آذربایجان نیوز تی وی با نگار مرتضوی: تهران و واشنگتن تا نوامبر امسال در مسیر لبه مرز تقابل پیش خواهند رفت



مصاحبه اختصاصی آذربایجان نیوز تی وی با نگار مرتضوی: تهران و واشنگتن تا نوامبر امسال در مسیر لبه مرز تقابل پیش خواهند رفت
Negar Mortazavi in an ANT interview: Iran and the U.S. relations will advance on the verge of confrontation till November 2020.
مصاحبه اختصاصی آذربایجان نیوز تی وی با نگار مرتضوی، خبرنگار ایرانی ساکن نیویورک
نگار مرتضوی، فعال مطبوعاتی و مجری پیشین بخش فارسی تلویزیون صدای آمریکا در مصاحبه با احمد هاشمی، خبرنگار تلویزیون «آذربایجان نیوز تی وی» در ایالات متحده گفت: تهران و واشنگتن تا نوامبر امسال در مسیر لبه مرز تقابل پیش خواهند رفت.
مصاحبه اختصاصی آذربایجان نیوز تی وی با نگار مرتضوی، خبرنگار ایرانی ساکن نیویورک
«احمد هاشمی»، خبرنگار تلویزیون «آذربایجان نیوز تی وی» در ایالات متحده آمریکا با «نگار مرتضوی»، فعال مطبوعاتی و مجری پیشین بخش فارسی تلویزیون صدای آمریکا، مصاحبه اختصاصی انجام داده است که در ادامه می خوانید.
خانم مرتضوی، در خصوص پایان به اصطلاح “انتقام سخت” ایران از آمریکا و فرجام روابط تهران و واشنگتن چنین گفت:
«فکر می کنم حمله انتقامی یک نوبت شاید به صورت سمبولیک انجام شده باشد. ولی نباید فراموش کنیم که مساله فقط قاسم سلیمانی نبود و رهبر نیروهای عراقی حشد شعبی هم در کنار آقای سلیمانی کشته شد. در واقع این انتقام ممکن است از طرف عراقی ها ادامه پیدا کند و جنگ نیابتی در منطقه ادامه پیدا خواهد کرد. من فکر نمی کنم که سیاست منطقه ای ایران و سیاست سپاه قدس در منطقه تغییر چشمگیری پیدا کند ولی اینکه برخی سوال می کنند حملات خیلی متفاوتی نسبت به عملکرد سابق شان مثلا در خاک آمریکا و یا در خاک اروپا انجام شود فکر نمی کنم به این شکل غیر متداول نسبت به عملکرد قبلی شان اتفاق بیفتد.»
عضو پیشین نایاک در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی او در خصوص روابط ایران و آمریکا در دوره پسا سلیمانی گفت:
«ببینید تا وقتی که دولت ترامپ سرکار است بخصوص تا انتخابات ریاست جمهوری نوامبر امسال فکر نمی کنم تغییر جدی در سیاست تهران و همچنین سیاست آقای ترامپ اتفاق بیفتد. چیزی که دو طرف از یکدیگر می خواهند کاملا متضاد است. آقای ترامپ یک ملاقات و در واقع یک عکس می خواهد مشابه عملکردش با کره شمالی. چیزی که تهران می خواهد این است که اول در مورد محتوای مذاکرات توافقی انجام شود و بعد آن ملاقات نهایی انجام شود. برای همین نقطه شروع و نقطه پایان با هم متضاد هستند و نقطه شروع یکی نقطه پایان دیگری است. به همین دلیل فکر نمی کنم تغییر جدی تا دستکم انتخابات آمریکا اتفاق بیفتد بخاطر اینکه شانس این هست که اگر یک نامزد دموکرات پیروز شود – نامزدهای دموکرات وعده داده اند که بصورت اتوماتیک به برجام بازخواهند گشت و اگر برجام بین ایران و آمریکا احیا شود در آن صورت درهای جدی تری را برای مذاکره باز می کند. فکر نمی کنم این تغییر سیاست تهران را تا قبل از انتخابات نوامبر 2020 در آمریکا ببینیم مگر اینکه تغییر جدی در سیاست واشنگتن ایجاد شود یعنی آقای ترامپ تصمیم بگیرد تغییر جدی در سیاست فشار حداکثری بدهد بخصوص در مورد تحریم های نفت، مساله ای که به نظر می رسد خواست تهران است ولی فکر نمی کنم این تغییر در سیاست واشنگتن هم انجام بگیرد و در واقع فکر می کنم ما تا نوامبر امسال روی همین مسیر لبه مرز تقابل پیش خواهیم رفت.»
خانم مرتضوی در خصوص تلاش کشورهای ثالث برای میانجی گری میان دو کشور آمریکا و ایران و نشانه هایی از تمایل دو کشور برای تنش زدایی گفت:
«به نظرم عزم جدی در فرانسه، ژاپن، عمان، کویت و حتی سوییس برای میانجی گری وجود دارد ولی مساله نهایی این است که باید بین دو طرف عزم جدی وجود داشته باشد یعنی این اتفاق باید بین تهران و واشنگتن صورت بگیرد و میانجی ها نهایتا فقط می توانند این ارتباط را برقرار کنند. اگر عزم جدی بین دو طرف برای دیپلماسی معنی دار – نه دیپلماسی ملاقات برای ملاقات، دیپلماسی دست دادن و عکس گرفتن – بین دو طرف وجود نداشته باشد با بهترین میانجی هم نمی توان اتفاقی را که دو طرف نمی خواهند محقق کرد. فکر نمی کنم این عزم جدی وجود داشته باشد. همانطور که گفتم در تهران سیاست مقاومت حداکثری و در واشنگتن سیاست فشار حداکثری ادامه پیدا خواهد کرد. دستکم چیزی که در این سه سال از دو طرف دیده ایم همین بوده است. هر دو طرف می گویند که دیپلماسی می خواهند ولی شرایطی که برای دیپلماسی و آن نقطه نهایی که برای دیپلماسی می خواهند کاملا با هم متفاوت است و فکر نمی کنم این تغییر سیاست ظرف کمتر از یک سال تا نوامبر آینده صورت بگیرد.»
 







No comments: