03 August, 2020

گوناز تی وی ۱۱ مرداد ۱۳۹۹: اسراییل برای حمله احتمالی به تاسیسات هسته ای ایران آماده می شود




گوناز تی وی ۱۱ مرداد ۱۳۹۹: اسراییل برای حمله احتمالی به تاسیسات هسته ای ایران آماده می شود

۱۳۹۹-۰۵-۱۱ ۲۱:۱۲
اسراییل برای حمله احتمالی به تاسیسات هسته ای ایران آماده می شود
Gunaz.tvQuote | Gunaz article
اسراییل برای حمله احتمالی به تاسیسات هسته ای ایران آماده می شود

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به ارتش این کشور دستور داده است برای یک حمله هوایی احتمالی در سال جاری به تاسیسات هسته‌ای ایران به افزایش آمادگی خود ادامه دهد.
به گزارش خبرگزاری ها، اسرائیل سفارش خرید هواپیماهای سوخت‌رسان غول‌پیکر از ایالات‌متحده را داده است. به باور ناظران، خرید این تانکر‌های سوخت‌رسان تنها می‌تواند برای دستیابی به یک هدف باشد و آن حمله احتمالی به ایران برای بازداشتن تهران از دستیابی به تسلیحات هسته ای است.
این خرید نظامی، توانایی نیروی هوایی اسرائیل را در هدف قرار دادن اهداف دوردست از جمله ایران افزایش می‌دهد، بویژه با توجه به تانکرهای فرسوده‌ای که اسرائیل در حال حاضر در اختیار دارد.
وب‌سایت آمریکایی «نشنال اینترست» در گزارشی در مورد این خرید نظامی نوشت: «ما می‌دانیم که دلیل تمایل اسرائیلی‌ها برای در اختیار گرفتن این هواپیماهای سوخت‌رسان چیست. تأمین سوخت هواپیماهای اف-۳۵ برای رسیدن به ایران.»
اسرائیل هم‌اکنون حدود ۱۶ فروند هواپیمای رادارگریز اف-۳۵ در اختیار دارد. برخی منابع مدعی هستند که این هواپیماها برای حمله به مواضع سپاه قدس و نیروهای نیابتی ایران در سوریه استفاده می‌شوند. البته دولت اسرائیل که در خصوص مسایل استراتژیک مربوط به امنیت ملی خود، سیاست ابهام استراتژیک در پیش گرفته است، این اخبار را نه تایید و نه تکذیب کرده است.
هواپیماهای اف-۳۵ شعاع عملیاتی حداکثر ۱۲۷۷ کیلومتری دارند. این در حالی است که چنانچه اسرائیل وارد درگیری نظامی با ایران شود برای رسیدن به اهداف نظامی‌اش نمی‌تواند از این هواپیما بدون سوخترسانی در میانه مسیر استفاده کند.
در ادامه این گزارش آمده است که «اگر اسرائیل بخواهد ایران را بمباران کند، دولت آمریکا این کار را برایش راحت‌تر کرده است.»
وزارت امور خارجه آمریكا درخواست اسرائیل را برای خرید هشت فروند هواپیمای سوخت‌رسان KC45E پگاسوس را كه به‌عنوان یك ایستگاه سوخت‌گیری هوایی فعالیت می‌کنند، تأیید كرده است.
شایان ذکر است که اسرائیل بر اساس دکترین مناخیم بگین به هیچ کشوری در منطقه خاورمیانه اجازه دستیابی به سلاح هسته ای را نداده و با انجام حملات پیشدستانه، مراکز هسته ای کشورهای متخاصم را نابوده کرده است.
در این چارچوب، اسرائیل در سال 1981 تاسیسات هسته ای اوسیرک عراق و در سال 2007 تاسیسات هسته ای الکبار سوریه را هدف قرار داد ولی به دلایل مختلف از جمله فاصله جغرافیایی با ایران تا کنون دست به حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران نزده است. البته در ماه های اخیر مراکز موشکی، هسته ای و زیرساختی ایران را مورد حمله سایبری قرار داده است.

احمد هاشمی، گوناز تی وی، واشنگتن

No comments: