10 August, 2020

گوناز تی وی ۱۶ مرداد ۱۳۹۹: واکنش ها به اعتراض مجدد علی مطهری نسبت به حمایت رژیم ایران از سیاست نسل کشی مسلمانان در چین

 

گوناز تی وی ۱۶ مرداد ۱۳۹۹: واکنش ها به اعتراض مجدد علی مطهری نسبت به حمایت رژیم ایران از سیاست نسل کشی مسلمانان در چین

۱۳۹۹-۰۵-۱۶ ۱۸:۵۳

واکنش ها به اعتراض مجدد علی مطهری نسبت به حمایت رژیم ایران از سیاست نسل کشی مسلمانان در چین

Gunaz.tvQuote | Gunaz article

واکنش ها به اعتراض مجدد علی مطهری نسبت به حمایت رژیم ایران از سیاست نسل کشی مسلمانان در چین

 

در روزهای اخیر دو توئیت علی مطهری، نماینده سابق مجلس ایران، در اعتراض به موضع ایران در حمایت از سرکوب مسلمانان اویغور توسط رژیم چین، و در پیش گرفتن استانداردهای دوگانه در قبال مسلمانان با واکنش و مخالفت گسترده مقامات رژیم پان فارس و ترک ستیز ایران روبرو شده است.

علی مطهری همچنین از موضع ریاکارانه رژیم ایران در حمایت از ارمنستان در قاراباغ و دیگر سرزمین های اشغالی جمهوری آذربایجان هم انتقاد کرده بود.

علی مطهری در پیام های توییتری خود نوشته است حکومت ایران، به دلیل «نیازهای اقتصادی» به چین، درباره وضعیت مسلمانان در این کشور مهر سکوت به لب زده است. مطهری سکوت رژیم ایران در مقابل قتل عام مسلمانان در ترکستان شرقی را «مایه سرشکستگی جمهوری اسلامی» توصیف کرده است. او همچنین رژیم کمونیستی چین را به «ریشه‌کنی اسلام» در منطقه ترکستان تحت اشغال چین متهم کرده است.

آقای مطهری در گفت‌وگو با سایت «عصر ایران» ضمن اشاره به «بی‌تفاوتی» حکومت ایران در قبال رفتار دولت چین با مسلمانان این کشور گفت: «چندی پیش علت سکوت ایران را از یکی از مقامات عالی وزارت امور خارجه پرسیدم. او گفت به دلیل نیاز اقتصادی مجبور به سکوت هستیم. گفتم مگر مجبورید رابطه با سایر نقاط دنیا را به این‌جا برسانید که در دامن چین بیفتید.»

سخنان علی مطهری درباره سکوت و بی تفاوتی رژیم ایران در قبال قتل عام مسلمانان اویغور در چین با واکنش و اعتراض گسترده مقامات و فعالان رسانه ای پان فارس و ترک ستیز در ایران همراه شد.

محمود احمدی بیغش، نماینده مجلس یازدهم، ضمن طرفداری از اقدامات رژیم کمونیستی چین در زندانی کردن و قتل عام مسلمانان اویغور در ترکستان شرقی گفت که علی مطهری «ذهن بیمار» دارد و «بی‌خاصیت و همیشه طلبکار» است و دولت چین با مسلمانان این کشور «مشکلی» ندارد.

مهدی‌ حسن‌زاده، دبیر گروه اقتصاد روزنامه خراسان، هم خطاب به مطهری نوشت مشکل اصلی دولت چین «افراطیون تکفیری» است که «جذب وهابیت» شده‌اند و دولت چین با مسلمانان «مشکلی» ندارد.

او در حالی این ادعا را بر زبان رانده است که بنابر گزارشات نهادهای حقوق بشری، چین میلیون ها ترک اویغور را در اردوگاه های اجباری نگه داری می کند، به آنها گوشت خوک می خوراند، آنها را شستشوی مغزی می کند، خانواده ها را متلاشی کرده و زنان مسلمان را وادار به رابطه جنسی با مردان چینی و یا انجام عمل ناباروری می کند و در تلاش است جمعیت بومی ترک اویغور را در ترکستان شرقی نابود کرده و جمعیت چینی را جایگزین آنها کند.

رژیم ایران به عنوان بزرگ ترین حامی دولتی تروریسم در جهان، رویکرد مضحکی در پیش گرفته و سیاست دولت چین در سرکوب و نابودی مسلمانان را بخشی از برنامه پکن برای «مبارزه با تروریسم» می داند.

بطور مثال، خبرگزاری تسنیم، وابسته به گروه تروریستی سپاه پاسداران ایران در گزارش مفصلی که ۲۹ تیرماه امسال منتشر کرد، نقض حقوق مسلمانان در چین را «سیاه‌نمایی»، «دروغ» و «تهمت‌های مخرب» توصیف کرد. این خبرگزاری با استناد به گزارشی از رادیو بین‌المللی دولت کمونیستی چین، از سیاست پکن برای «مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی» دفاع کرد و نوشت که روش دولت چین «بهترین سیاست برای دفاع از حقوق بشر» است.

 در حالی رژیم ایران، اصحاب رسانه و روشنفکران پان فارس و ترک ستیز آن از اقدامات چین حمایت می کنند که این اقدامات پکن از سوی نهادهای حقوق بشری، مصداق «جنایت علیه بشریت و یا نسل‌کشی» توصیف شده است.

 

احمد هاشمی، گوناز تی وی، واشنگتن

No comments: