03 August, 2020

گوناز تی وی ۱۰ مرداد ۱۳۹۹: فاضل میبدی: برگـزاری مراسم عزاداری در ماه محرم حرام است


گوناز تی وی ۱۰ مرداد ۱۳۹۹: فاضل میبدی: برگـزاری مراسم عزاداری در ماه محرم حرام است

۱۳۹۹-۰۵-۱۰ ۱۹:۲۰
فاضل میبدی: برگـزاری مراسم عزاداری در ماه محرم حرام است
Gunaz.tvQuote | Gunaz article
فاضل میبدی: برگـزاری مراسم عزاداری در ماه محرم حرام است

در حالیکه مقامات ارشد جمهوری اسلامی از جمله رهبر علی خامنه‌ای و رییس جمهور حسن روحانی بر برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم همزمان با دور جدید شیوع ویروس کرونا در کشور پافشاری دارند، محمدتقی فاضل میبدی از مدرسان حوزه علمیه قم در گفتگو با روزنامه «ستاره صبح»، برگزاری این مراسم را حرام اعلام کرد.
فاضل میبدی در مخالفت با برگزاری مراسم محرم گفت: «اگر نظر کارشناسان بر این باشد که ممکن است و احتمال دارد در عزاداریها و احیای مراسم شیوع بیماری بیشتر شود، می‌توان گفت حتی برگزاری آن نه‌تنها مستحب نیست، بلکه حرام است. چون احتمال شیوع زیاد است و نباید برگزار کرد.»
این مدرس حوزه علمیه قم با اشاره ضمنی به شغل پرسود مداحی در کشور ادامه داد: «عدم برگزاری مراسم عزاداری محرم به‌دلیل کرونا، خللی در دین وارد نمی‌کند، نباید مصلحت عده قلیلی که هویت صنفی آنها در مراسم عزاداری است، در نظر گرفته شود. این که به نام دین احتمالاً افراد را بیمار کنیم یا به کام مرگ بکشانیم، اتفاق بسیار بدی است. عزاداریهای امروز ما، به‌دلیل وجود انحراف و خرافات، بدون کرونا هم بدون آسیب نیست.»
با وجود حرام اعلام کردن برگزاری مراسم محرم توسط فاضل میبدی به علت اوج گیری ویروس کرونا، بسیاری از روحانیان و مداحان وابسته به حکومت ایران از برگزاری باشکوه مراسم ماه محرم خبر داده اند.
ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید و روحانیان افراطی در دیدار با محمد قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید بر ضرورت برگزاری مراسم محرم گفته است در صورتیکه برگزاری مراسم عاشورا و محرم را رها کنیم اسباب دردسر است و به هیچ عنوان نمی‌شود جلوی برگزاری مراسم عاشورا را گرفت.
سعید حدادیان؛ مداح بیت رهبری هم گفته است: «مراسم محرم امسال را باید با شکوه برگزار کنیم. حتی اگر قرار باشد کسی بمیرد، کسانی هستند که بخواهند جانشان را برای این مراسم بدهند. اجازه جان ما که دست خودمان است.»
حدادیان با تاکید بر برگزاری باشکوه مراسم های عزاداری افزوده است: «من امسال با هر شرایطی دسته عزاداری بزرگی از میدان آزادی تا میدان انقلاب به راه می‌اندازم.»

احمد هاشمی، گوناز تی وی، واشنگتن

No comments: