21 August, 2020

گوناز تی وی ۳۰ مرداد ۱۳۹۹: جایگزین شدن دعواهای جناحی در ایران با دعوا بر سر منابع مالی

 

گوناز تی وی ۳۰ مرداد ۱۳۹۹: جایگزین شدن دعواهای جناحی در ایران با دعوا بر سر منابع مالی

۱۳۹۹-۰۵-۳۰ ۱۸:۱۹

جایگزین شدن دعواهای جناحی در ایران با دعوا بر سر منابع مالی

Gunaz.tvQuote | Gunaz article

جایگزین شدن دعواهای جناحی در ایران با دعوا بر سر منابع مالی

 

در حالیکه پس از برقراری دیکتاتوری ولایت مطلقه فقیه در ایران در سال 1357، دو جناح وفادار به آن بر سر قبضه مقام، قدرت و ثروت با یکدیگر درگیر نزاع قدرت بوده اند در سال های اخیر و با حذف جناح اصلاح طلبان از چرخه رقابت ها، سران جناح محافظه کار موسوم به اصولگرایان وارد نبردی درون جناحی برای تصاحب منابع مالی شده اند.

یکی از ویژگی های دوره جدید دعواهای درون جناحی عبارت از این است که این جنگ و دعواها بیشت از آنکه ماهیت سیاسی داشته باشد دارای ماهیت مالی و اقتصادی می باشد بطوریکه این دعواهای مالی در ماه ها و هفته های اخیر باعث افشاگری هایی توسط سران جناح راست علیه یکدیگر شده است از جمله دعوای میان ابراهیم  رئیسی و  محمد باقر قالیباف با حسن روحانی و دعوای میان میرسلیم با قالیباف و طرح موضوع ۶۵میلیارد تومان رشوه و اعتراف به گوشه‌یی از دزدی‌ها و غارت اموال مردم ایران توسط سران نظام که توسط پرویر فتاح به آن اذعان شد.

روزنامه آرمان طی مطلبی با عنوان "پایان ماه عسل اصول‌گرایان" نوشت: این روزها در خیمه اصول‌گرایان، اتفاقاتی عجیب در حال رخ دادن است. چهره‌های شاخص این جریان که روزی روزگاری یا کاندیدای ریاست‌جمهوری بودند و یا سودای چنین جایگاهی را در سر می‌پرورانند به افشاگری علیه یکدیگر مشغولند. افشاگریهایی از جنس مسائل مالی. جریان راست، اکنون در عالم بی‌رقیبی، خود رقیب خود شده است تا جایی‌که چهره‌هایش حالا پته یکدیگر را روی آب می‌ریزند.»

در ادامه این مقاله آمده است که دو ماجرا بیشتر از همه بر سر زبانها افتاده است. نخست دعوای میان مصطفی میرسلیم و محمد باقر قالیباف، بر سر رشوه 65 میلیارد تومانی به یک رئیس کمیسیون مجلس برای جلوگیری از تحقیق و تفحص در مورد دوران شهرداری قالیباف که به کرات از زبان میرسلیم شنیده شد، و باعث شکایت قالیباف از وی شد.

داستان دوم در خصوص دعوای میان پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان و غلامعلی حداد عادل است. اختلافات او با پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان به زمانی برمی‌گردد که فرزند فتاح در توئیتی خبر از این داد که مدارس غیرانتفاعی حداد عادل متعلق به بنیاد مستضعفان است و تاکنون اجاره‌ای بابت آن به این بنیاد پرداخت نشده است.

آنچه که اختلافات امروز اصول‌گرایان را وارد فاز تازه‌تری کرده است و به نوعی آن را متفاوت با همه این سال‌ها می‌کند این است که نبرد بر سر تصاحب هر چه بیشتر پول و منابع مالی، کشمکش‌های درون جناحی را به رسوایی و افشاگریهای شخصی تبدیل کرده است؛ بطوریکه رهبران جریان اصول‌گرایی در رأس این افشاگریها علیه یکدیگرند و از اسرار مالی، سرقت ها، رشوه ها و اختلاس های هم پرده برمی‌دارند و در محاکم قضایی به‌دنبال خط و نشان کشیدن علیه یکدیگر هستند و بیانیه‌های شدیداللحن‌ علیه هم جناحی‌های خودشان صادر می کنند.

 

احمد هاشمی، گوناز تی وی، واشنگتن

 

No comments: