10 January, 2020

مصاحبه اختصاصی تلوزیون «ای ان تی» با «برایان هوک» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران (ترجمه شده به زبان ترکی آذربایجان جنوبی)


مصاحبه اختصاصی تلوزیون «ای ان تی» با «برایان هوک» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران (ترجمه شده به زبان ترکی آذربایجان جنوبی)
--------------------
برایان هوک، مشاور ارشد سیاست گذاری وزیر امور خارجه ایالات متحده، در مصاحبه ای با احمد هاشمی، خبرنگار تلوزیون ای ان تی در واشنگتن به سوالات مطرح شده درباره حوادث اخیر در شهرهای ایران و همچنین نقض حقوق بشر «بنیادین» از سوی رژیم ایران در شهرهای آذربایجان جنوبی و دیگر اقلیتها در ایران پاسخ دادند.
مصاحبه اختصاصی تلوزیون «ای ان تی» با «برایان هوک» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران
آقای برایان هوک در یک مصاحبه اختصاصی با تلویزیون آذربایجان نیوز تی وی: رژیم ایران اقلیت های قومی را زندانی، بازداشت و شکنجه می کند و به قتل می رساند.
این مصاحبه در روز 5 دسامبر سال 2019 توسط «احمد هاشمی»، خبرنگار تلویزیون آذربایجان نیوز تی وی «ای ان تی» مستقر در واشنگتن در محل بالکن مزانین در وزارت امور خارجه ایالات متحده انجام شد.
مشروح مصاحبه به این شرح است:
-----------------
آقای برایان هوک در خصوص موضع وزارت امور خارجه ایالات متحده در مورد سرکوب وحشیانه تظاهرات اخیر در ایران گفت:
------------------
«رژیم ایران چهل سال است كه اقتصاد خود را سوء مدیریت می كند و به جای سرمایه گذاری بر روی مردم خود، ایدئولوژی فرقه گرایانه را در اولویت خود قرار داده است. بنابراین بیشتر پول خود را بر روی گروه های نیابتی سرمایه گذاری می کند تا بتواند قدرت ایران را توسعه دهد و این یک دستور کار انقلابی است. رژیم بسیار ثروتمند است و گروه های نیابتی آن هم بسیار ثروتمند بودند، تا زمانی که ما تحریم ها را برگرداندیم. زمانیکه رژیم قیمت بنزین را افزایش داد و آن را سهمیه بندی کرد مردم ایران به خیابان ها ریختند و آنچه در اعتراض به (افزایش قیمت) بنزین شروع شد تبدیل به اعتراضات سراسری بر علیه خود رژیم شد. این مرگبارترین بحران سیاسی در تاریخ چهل ساله جمهوری (اسلامی) است. و ما شاهد آنچه امروز گفتم هستیم: تعداد حدودا هزار نفر از مردم توسط رژیم به قتل رسیده، هزاران نفر زخمی شده و حدود هفت هزار نفر بازداشت شده اند. در طول دوره جنبش سبز در سال 2009، هفتاد و دو (72) نفر کشته شدند. ما در حال حاضر در موقعیت بسیار متفاوتی قرار داریم. بنابراین، امروز ما بطور شفاف اعلام كردیم كه در كنار مردم ایران هستیم، باید همه مردمی كه در حال گذراندن دوره زندان خود هستند تخفیف حکم داده شوند و آزاد شوند و ما باید از همه ملل در سراسر جهان بخواهیم كه رژیم را از نظر دیپلماتیک منزوی كنند و افرادی را که مردم خود را می کشند تحریم کنند.
-----------------
مشاور ارشد سیاست گذاری وزیر امور خارجه ایالات متحده در پاسخ به سؤال تلویزیون ANT در مورد اعمال تحریم های بیشتر ایالات متحده علیه مقامات ایرانی به دلایل حقوق بشری گفت:
-----------------
«بلافاصله پس از اینکه رژیم ایران اینترنت را قطع کرد تا معترضین نتوانند (صحنه های) توحش رژیم را منتشر کنند، ما وزیر ارتباطات و فناوری را – که مسئول قطع کردن اینترنت بود – تحریم کردیم. تحریم های بیشتری علیه آن دسته از مقامات که حقوق بشر اساسی مردم ایران را نقض می کنند در راه است. قانون اساسی (ایران) می گوید آنها (مقامات ایران) از حقوق آزادی اجتماعات، مطبوعات آزاد و آزادی بیان محافظت می کنند در حالیکه آنها خود ناقضان اصلی این حقوق هستند. این افراد باید در قبال اقدامات مجرمانه علیه مردم خود پاسخگو باشند. رهبر، معترضان ایرانی را “اشرار” می نامد و این گویای چیزی در مورد افرادی است که از فساد، اقتصاد وحشتناک، استاندارد پایین زندگی، آلودگی و نابودی محیط زیست خسته شده اند. بنابراین، این رژیمی است که هر دهه و سال به سال حامیان بیشتری را نسبت به دولت خود از دست می دهد. در طی این اعتراضات نه (9) حوزه علمیه سوزانده شد و بنابراین رژیم اکنون حتی در حال از دست دادن حامیانی است که بطور تاریخی به آن اتکا داشته است.»
-----------------
آقای هوک در پاسخ به سوالی درباره کمک به شنیده شدن صدای تورکهای آذربایجان جنوبی و اقلیت های دیگر در ایران در خصوص نقض حقوق بشر بنیادین آنها توسط رژیم ایران افزود:
-----------------
«یکی از کارهایی که مدت زمان طولانی در حال انجام دادن هستیم، بازگو کردن روایت ها در مورد تبعیض قومی و تبعیض مذهبی است که بسیاری از افراد آن را تجربه کرده اند. رژیم اقلیت های قومی را زندانی، بازداشت و شکنجه می کند و به قتل می رساند. آنها {رژیم ایران} همچنین همین کار را با ادیان مختلف انجام داده اند. رژیم با کسانی که به آزادی مذهبی اعتقاد دارند بسیار سختگیر بوده است. بنابراین، ما در کنار آنها ایستاده ایم تا روایت خود را بیان کنند. ما در این خصوص دو نشست در وزارت امور خارجه داشته ایم و آنچه را که رژیم انجام می دهد برجسته می کنیم و سعی می کنیم آنها (مقامات ایرانی) را از نظر دیپلماتیک منزوی کنیم. بنابراین ما سعی می کنیم راه گریز ایران را سخت تر و دشوارتر کنیم. وقتی مقامات ایرانی این تبعیض ها را انجام می دهند امیدوار هستند که جهان ناظر آنها نباشد ولی ما همواره سعی می کنیم تا آنچه را که رژیم برای تبعیض نسبت به اقلیت ها بر اساس قومیت و یا باور مذهبی انجام می دهد در کانون توجهات قرار دهیم و ما به این کار خود ادامه خواهیم داد.»
-----------------
در پایان، آقای برایان هود از كشورها خواست تا رژیم ایران را به خاطر كشتن شهروندان بی گناه خود منزوی كنند:
-----------------
«ما از همه دولت ها می خواهیم كه رژیم را منزوی كنند و آن دسته از مقاماتی را كه مسئول قتل بسیاری از مردم بی گناه ایران هستند تحریم كنند.»
------------------------------------------
AzNewsTV

 

No comments: