05 October, 2020

موسسه جیمزتاون: اسکان ارامنه لبنان در سرزمین های اشغالی آذربایجان روند صلح را به مخاطره می اندازد

 



 

گوناز تی وی ۹ مهر ۱۳۹۹: موسسه جیمزتاون: اسکان ارامنه لبنان در سرزمین های اشغالی آذربایجان روند صلح را به مخاطره می اندازد

۱۳۹۹-۰۷-۰۹ ۲۰:۴۲

موسسه جیمزتاون: اسکان ارامنه لبنان در سرزمین های اشغالی آذربایجان روند صلح را به مخاطره می اندازد

Gunaz.tvQuote | Gunaz article

موسسه جیمزتاون: اسکان ارامنه لبنان در سرزمین های اشغالی آذربایجان روند صلح را به مخاطره می اندازد

موسسه تحقیقاتی «جیمزتاون»، مستقر در واشنگتن در گزارشی تحلیلی درباره اسکان ارامنه کشورهای دیگر در سرزمین های اشغالی جمهوری آذربایجان با عنوان «اسکان ارامنه لبنان در سرزمین های اشغالی آذربایجان روند صلح را به مخاطره می اندازد» به سیاست های مسکن سازی و اسکان ارمنستان در مناطق اشغال شده آذربایجان پرداخته است. 

نویسنده این گزارش تاکید می کند که سیاست های ارمنستان در انتقال ارامنه کشورهای دیگر به سرزمین های اشغالی آذربایجان، تهدیدی جدی را متوجه صلح و ثبات منطقه قفقاز کرده است.   

گزارش تحلیلی موسسه تحقیقاتی «جیمزتاون»، با اشاره به موج جدید اسکان ارامنه لبنان در سرزمین های اشغالی آذربایجان می افزاید: در تاریخ 25 آگوست، رسانه های ارمنستان از ورود دو خانواده ارمنی تبار از بیروت لبنان به سرزمین های اشغالی آذربایجان خبر دادند. این طرح به عنوان بخشی از برنامه های کمکی ایروان به جامعه ارامنه لبنان اعلام شده است. این طرح گسترده به طور خاص شامل برنامه ای برای اسکان ارامنه لبنان در ارمنستان و سرزمین های اشغال شده آذربایجان است که در نتیجه انفجار روز 4 آگوست در انبارهای بندر بیروت از لحاظ اقتصادی-اجتماعی آسیب دیده اند. 

این گزارش خاطرنشان می کند که یک روز پس از واقعه فاجعه بار ماه گذشته در بیروت، «آرایک هاروتیونیان»، رهبر دولت محلی خودخوانده منطقه قاراباغ اشغالی، در گفتگوی تلفنی با آرام اول، خلیفه ارامنه کاتولیک منطقه کیلیکیا، و رئیس کلیسای ارمنی مستقر در لبنان، به او گفته است که مقامات جدایی طلب قاراباغ آماده پذیرایی از 100 تا 150 خانواده ارمنی لبنانی هستند. بعد از آن، هاروتیونیان، در جلسه 25 آگوست که به برنامه های کمک به ارمنی های لبنانی اختصاص داشت، گفته است که دولت او "از همه هموطنانی که مایل به مهاجرت و نقل مکان به قاراباغ هستند استقبال می کند و برای آنها مسکن فراهم می کند.

هاروتیونیان تاکید کرده است که با فراهم کردن مسکن و سایر ملزومات زندگی برای ارامنه لبنان آنها ترغیب می شوند تا در وطن جدید خود اسکان پیدا کنند. در این راستا، رسانه های ارمنستان در 10 سپتامبر ویدئویی از اسکان اولین خانواده ارمنی لبنانی در شوشا، - که یک شهر تاریخی آذربایجان در قاراباغ است- منتشر کردند. بعلاوه، رسانه های محلی از برنامه انتقال 15 خانواده دیگر در آینده نزدیک خبر داده اند. 

این گزارش در ادامه می افزاید که اسکان ارامنه در سرزمین های اشغالی، دولت و مردم آذربایجان را خشمگین کرد و منجر به تشدید تنش های موجود بین دو کشور متخاصم گردید که با درگیری های مرزی در ماه جولای وارد مرحله جدیدی شده است. 

این گزارش به نقل از حکمت حاجیف، مشاور سیاست خارجی رئیس جمهوری آذربایجان، افزوده است که "ارمنستان در صدد تغییر ترکیب جمعیتی در سرزمین های اشغالی آذربایجان با دنبال کردن سیاست اسکان غیرقانونی است." حاجیف با اشاره به رویکرد قوانین بین المللی در خصوص ساخت و ساز مسکن در مناطق اشغالی خاطرنشان كرده است كه كنوانسیون 1949 ژنو، انتقال غیرنظامیان توسط یک دولت اشغالگر به سرزمین های اشغال شده را منع کرده است. 

پیشتر، حاجیف در گفتگو با خبرگزاری آذرتاج در باکو گفته بود: "طنز قضیه اینجاست که چنین اقداماتی طبق قوانین خود ارمنستان هم جرم تلقی می شود. در ماده 390 قانون کیفری ارمنستان، اخراج مردم بومی و محلی توسط نیروهای اشغالگر و انتقال مردم کشور اشغالگر به سرزمین های اشغالی، نقض فاحش حقوق بین الملل بشردوستانه به حساب آمده که مجازات آن 8 تا 12 سال زندان است."

گزارش موسسه تحقیقاتی «جیمزتاون»، در ادامه خاطر نشان می کند که این اولین بار نیست که ارامنه در قاراباغ و سایر مناطق اشغالی آذربایجان اسکان داده می شوند. بطوریکه با آغاز جنگ داخلی سوریه، بیش از 15 هزار ارمنی درخواست پناهندگی در ارمنستان کردند و برخی از آنها در قاراباغ اسکان داده شدند. 

نویسنده این گزارش همچنین تاکید می کند که رهبران ارمنستان، شهرک نشین های جدید ارمنی نشین را به عنوان ابزاری در جهت تحکیم کنترل خود بر مناطق اشغالی و ایجاد یک ترکیب جمعیتی جدید تبلیغ می کنند. این موضع به طور رسمی توسط «باکو ساهاکیان»، سلف هاروتیونیان به عنوان اولویت سال های 2017 تا 2020 تصویب شد. در دوره حاکمیت وی، برای اولین بار، مبلغ 800 هزار دلار از بودجه رژیم محلی برای آبادانی و توسعه شهرک نشین های جدید در سرزمین های اطراف قاراباغ اختصاص یافت. 

این گزارش، با استناد به تصاویر ماهواره ای به عنوان سند و مدرک اثبات ساخت و سازهای غیرقانونی می افزاید: به لطف تصاویر ماهواره ای ارائه شده توسط آذرکازموس، اپراتور ماهواره ای آذربایجان، باکو توانسته است گسترش شهرک های جدید در این منطقه را ردیابی کند. یکی از این تصاویر، که توسط وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در 15 آگوست به اشتراک گذاشته شد، نشان می دهد که یک مجتمع مسکونی 15 خانه ای در کلبجر، در شمال غربی منطقه اشغالی ساخته شده است.

وزارت امور خارجه آذربایجان و آذرکازموس در بیانیه مطبوعاتی مشترک هشدار داده اند که رشد تعداد خانه های آنجا، از شش خانه در ژانویه 2020 به پانزده خانه در ماه آگوست همان سال، نشان می دهد که قرار است این شهرک نشینی و مسکن سازی گسترش بیشتری پیدا کند. براساس این اطلاعات مشترک، مجتمع های مسکونی مشابهی در سایر مناطق سرزمین های اشغالی ایجاد شده است: مجتمع مسکونی "آراکاموکس" در جبرائیل و "آریاوان" در منطقه لاچین و همچنین در زنگیلان و روستای خانلیق در منطقه قوبادلی.

این گزارش با اشاره به اقدامات دیپلماتیک آذربایجان برای مقابله با اسکان غیرقانونی ارامنه در سرزمین های اشغالی ادامه می دهد: در 14 سپتامبر، وزارت خارجه آذربایجان نامه اعتراض آمیز خود را به گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، نهادی بین المللی که وظیفه میانجیگری میان ارمنستان و آذربایجان را بر عهده دارد، ارسال کرد. وزارت امور خارجه آذربایجان اعلام کرد: "ما از جامعه جهانی می خواهیم تا گام های عملی برای مسئولیت پذیری دولت ارمنستان بردارد و ارمنستان را كه سرزمین های آذربایجان را تحت اشغال خود نگه داشته و در این سرزمین ها فعالیت های غیرقانونی انجام می دهد، مورد بازخواست قرار دهد. 

نویسنده گزارش ادامه می دهد که اگرچه گروه مینسک هنوز در مورد درخواست آذربایجان اظهارنظر نکرده است، اما مأموریت های حقیقت یاب قبلی این نهاد بین المللی در سرزمین های اشغالی، در سال های 2005 و 2010، شواهدی از مسکن سازی های جدید را گزارش کرده بود. در سال 2005 ، روسای مشترک گروه مینسک نسبت به پیامدهای احتمالی این روند هشدار داده و تأکید کرده بودند که ساخت مسکن های جدید مشکلاتی را در مذاکرات آینده درباره وضعیت مناطق اشغالی ایجاد می کند و به این ترتیب روند صلح را به طور جدی پیچیده می کند.

گزارش تحلیلی بنیاد تحقیقاتی «جیمزتاون»، در پایان این گونه نتیجه گیری می کند که آذربایجان از اینکه انتقادهای بین المللی نسبت به توسعه مسکن سازی در مناطق اشغالی توسط ارامنه ناکافی است و تأثیری در روند کار ندارد، متاسف است. به همین دلیل، به باور برخی از کارشناسان بومی و محلی، در حال حاضر باکو در حال بررسی ابزارهای دیگری برای برهم زدن وضعیت موجود در این مناقشه است .

  

احمد هاشمی، گوناز تی وی، واشنگتن

 

No comments: