05 September, 2020

گوناز تی وی ۷ شهریور ۱۳۹۹: برخورد خودروهای نظامی روسیه و آمریکا در شمال شرق سوریه

 

گوناز تی وی ۷ شهریور ۱۳۹۹: برخورد خودروهای نظامی روسیه و آمریکا در شمال شرق سوریه

۱۳۹۹-۰۶-۰۷ ۱۸:۰۱

برخورد خودروهای نظامی روسیه و آمریکا در شمال شرق سوریه

Gunaz.tvQuote | Gunaz article

برخورد خودروهای نظامی روسیه و آمریکا در شمال شرق سوریه

 

در یک برخورد در شمال شرق سوریه میان خودروهای نظامیان آمریکایی و نیرو‌های روسیه چهار سرباز آمریکایی زخمی شده‌اند. به نظر می رسد نیروهای روسیه آغازگر این تنش بوده اند و خودروهای نظامی روسیه عامدانه به سمت خودروهای نظامیان آمریکایی حرکت کرده اند.

یک مقام پنتاگون که خواسته نامش فاش نشود به خبرگزاری رویترز گفت زخمی شدن نیرو‌های آمریکایی در نتیجه یک «تصادف» اتفاق افتاد و هیچ مبادله آتش میان طرفین صورت نگرفت.

فیلم منتشرشده از این رویارویی، خودرو‌های نظامی روسیه را در حال حرکت به سمت یک خودروی آمریکایی نشان می‌دهد. همزمان یک هلیکوپتر روسی در حال پرواز بر فراز این خودرو‌ها است.

در پیش‌نویس گزارش پنتاگون که به رویت وبسایت خبری پولیتیکو رسیده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده- سنت‌کام - اعلام کرده یک خودروی روسیه عامدانه به سمت خودروی نیروهای آمریکایی حرکت کرد و چهار نظامی آمریکا زخمی شدند. سنت‌کام افزوده خودرو‌های نظامیان روسیه در «اقدامی ناایمن» به تعقیب نیرو‌های آمریکایی پرداختند.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد نیروهای نظامی روسیه در بزرگراه های منطقه شمال شرق سوریه بارها با نیروهای آمریکایی روبرو شده اند و این نقض توافق دو کشور آمریکا و روسیه برای نزدیک نشدن به یکدیگر در این منطقه است.

جان اولیوت، یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید طی بیانیه ای اعلام کرد در جریان گشت زنی روتین نیروهای آمریکایی در منطقه دیریک سوریه در ساعت 10 صبح روز سه شنبه به وقت محلی، یک خودروی روسیه با یک خودروی آمریکایی برخورد کرد و باعث زخمی شدن نظامیان آمریکایی شد.

اولیوت با اشاره به اینکه نیروهای گشت زنی ائتلاف برای کاهش تنش ها از منطقه خارج شدند افزود اقدامات خطرناک و غیرحرفه ای از این دست، ناقض پروتکل های تنش زدایی است که ایالات متحده و روسیه در دسامبر سال 2019 متعهد به اجرای آنها شده اند.

برخی از تحلیلگران اتفاقاتی از این دست را بی ارتباط با انتخابات پیش روی آمریکا ندانسته اند. از جمله، الكساندر بیك ، مدیر امور سوریه در شورای امنیت ملی دولت باراک اوباما گفت كه ممکن است روسیه دلایل سیاسی برای ایجاد درگیری در حال حاضر داشته باشد. وی با اشاره به اینکه ممکن است برای روس ها محاسبه انتخاباتی آمریکا هم مطرح باشد افزود روس ها دونالد ترامپ را به جو بایدن که با کردها رابطه دوستانه تر و با روسیه رویکرد خصمانه تری دارد ترجیح می دهند.

 

احمد هاشمی، گوناز تی وی، واشنگتن

No comments: