05 September, 2020

گوناز تی وی ۸ شهریور ۱۳۹۹: اعلام آمادگی اتحادیه اروپا برای تحریم ترکیه

 

گوناز تی وی ۸ شهریور ۱۳۹۹: اعلام آمادگی اتحادیه اروپا برای تحریم ترکیه

۱۳۹۹-۰۶-۰۸ ۱۸:۳۶

اعلام آمادگی اتحادیه اروپا برای تحریم ترکیه

Gunaz.tvQuote | Gunaz article

اعلام آمادگی اتحادیه اروپا برای تحریم ترکیه

 

رییس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد که این اتحادیه در واکنش به عملیات اکتشافی ترکیه در شرق دریای مدیترانه خود را آماده تحریم این کشور می‌کند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه ۷ شهریور گفت که هدف از این تحریم‌ها محدود کردن توانایی ترکیه در عملیات اکتشاف گاز طبیعی در آب‌های مورد مناقشه با یونان است و می‌تواند شامل افراد و کشتی‌های ترکیه‌ای بشود.

آقای بورل جهت حضور در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا به برلین سفر کرده است، نشستی که با هدف حمایت این اتحادیه از یونان در مقابل ترکیه تشکیل شده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک کنفرانس خبری گفت که اتحادیه اروپا آماده تحریم‌ کشتی‌های ترکیه‌ای، ممانعت از ورود آنها به بنادر اروپایی و همچنین تحریم‌های اقتصادی علیه آنکارا است.

تنش‌ها میان یونان و ترکیه، به عنوان دو کشور عضو ناتو، پس از کشف چندین حوزه گازی در شرق دریای مدیترانه و اعزام یک کشتی تحقیقاتی و اکتشافی ترکیه به آب‌های این منطقه مورد مناقشه بالا گرفت. یونان با مصر، قبرس و اسرائیل بر سر بهره برداری مشترک از منابع انرژی دریای مدیترانه به توافقاتی دست پیدا کرده است ولی همزمان در صدد حذف حضور ترکیه در این منابع گازی بوده است.

پس از آغاز عملیات اکتشاف نفت و گاز توسط کشتی «اوروج رئیس» ترکیه در شرق دریای مدیترانه، یونان در این منطقه مانورهای نظامی با کشورهای فرانسه، ایتالیا و قبرس برگزار کرده است و فرانسه ناو جنگی خود را در حمایت از قبرس و یونان به منطقه اعزام کرده است.

به نظر می رسد اتحادیه اروپا و دیگر قدرت ها با وارد آوردن فشار بر آنکارا، خواهان مشاهده ترکیه ای هستند که مطابق با خواسته های این قدرت ها حرکت می کند، به بهره برداری از منابع انرژی در آبهای ساحلی خود نمی پردازد و حوزه نفوذ سیاسی و اقتصادی خود در منطقه و جهان را گسترش نمی دهد.

با این حال، رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه اعلام کرد این کشور مصمم است حقوق خود در شرق دریای مدیترانه را تا آخر پی‌گیری کند و هیچ «قدرت استعمارگر» و تهدیدی نمی‌تواند جلودار ترکیه باشد.

تلاش بروکسل برای تحریم آنکارا در حالی صورت می گیرد که ترکیه به اقدامات اکتشافی خود هم در دریای مدیترانه و هم در دریای سیاه ادامه می دهد و هفته گذشته اعلام کرد که در دریای سیاه منابع عظیم انرژی کشف کرده است.

به باور ناظران، حجم ذخایر کشف شده گاز طبیعی در دریای سیاه 320 میلیارد متر مکعب برآورد شده است که می تواند چشم انداز انرژی منطقه و جهان را تغییر دهد و ترکیه را از کشوری کاملا نیازمند به منابع انرژی وارداتی به کشوری صادرکننده نفت و گاز تبدیل کند.

به نظر «توماس پوردی»، پژوهشگر مرکز مطالعات انرژی «وود مکنزی» این اکتشافات در دریای سیاه، قواعد بازی در عرصه انرژی را تغییر خواهد داد، همچنانکه کشف منابع بزرگ گاز طبیعی در شرق مدیترانه، مصر و قبرس را از کشورهای واردکننده منابع انرژی به صادرکننده گاز طبیعی تبدیل کرد.

 

احمد هاشمی، گوناز تی وی، واشنگتن

No comments: