21 August, 2020

گوناز تی وی ۲۵ مرداد ۱۳۹۹: مخالفت فرانسه با اقدامات اکتشافی ترکیه در دریای مدیترانه

 

گوناز تی وی ۲۵ مرداد ۱۳۹۹: مخالفت فرانسه با اقدامات اکتشافی ترکیه در دریای مدیترانه

۱۳۹۹-۰۵-۲۵ ۱۸:۵۴

مخالفت فرانسه با اقدامات اکتشافی ترکیه در دریای مدیترانه

Gunaz.tvQuote | Gunaz article

مخالفت فرانسه با اقدامات اکتشافی ترکیه در دریای مدیترانه

در حالیکه کشورهای منطقه شرق مدیترانه از جمله یونان، قبرس، اسرائیل، مصر، لیبی و حتی فرانسه در تلاش هستند از منابع انرژی در این منطقه سهمی داشته باشند، تلاش ترکیه برای اقدامات اکتشافی و از جمله اعزام کشتی اکتشافی «اوروج رئیس» به آب‌های شرق مدیترانه با مخالفت فرانسه و دیگر کشورهای مدیترانه ای همراه شده است.

با تشدید اختلافات میان ترکیه و کشورهای اروپایی بر سر منابع گاز در شرق مدیترانه، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، از تقویت ناوگان نظامی کشورش در منطقه خبر داده و از ترکیه خواسته است تا عملیات اکتشافی در آب‌های مورد مناقشه را متوقف کند.

یونان نیز از ماموریت کشتی اکتشافی اوروج رئیس ابراز نگرانی کرده است. این کشتی با همراهی ناوگان نظامی ترکیه وارد آب‌های شرق مدیترانه شده و در منطقه‌ای به دنبال منابع انرژی است که یونان نیز آن را جزو قلمرو آبی خود می‌داند.

ترکیه، یونان، قبرس، اسرائیل، مصر و لیبی در میان دست‌کم هشت کشوری هستند که بر منابع گازی شرق مدیترانه ادعا دارند. پیش از این هم اقدام قبرس برای اکتشاف و استخراج گاز و اعزام کشتی حفاری فاتح ترکیه به آب‌های نزدیک قبرس به تنش انجامیده است.

هنوز در خصوص ذخایر احتمالی نفت و گاز منطقه شرق مدیترانه برآورد دقیقی وجود ندارد و به نظر می رسد این مناقشات بیشتر از آنکه جنبه انرژی و اقتصادی داشته باشد دارای ماهیت ژئواستراتژیک می باشد چرا که کشورهای شرق مدیترانه و قدرت های فرامنطقه ای مانند فرانسه نگران افزایش نفوذ و قدرتیابی هر چه بیشتر ترکیه هستند.

ترکیه اقدامات اکتشافی خود را در چارچوب توافق با کشور لیبی پیش می برد. در نوامبر ۲۰۱۹، آنکارا موافقتنامه ای با لیبی امضاء کرد که یک منطقه اقتصادی انحصاری از ساحل جنوب ترکیه تا سواحل شمال شرق لیبی، ایجاد کرده است.

در حالیکه ترکیه از دولت قانونی لیبی که مورد تایید سازمان ملل می باشد حمایت می کند دیگر کشورها از جمله فرانسه، مصر، امارات و روسیه از نیروهای افسر شورشی ژنرال هفتر حمایت می کنند.

یونان و قبرس به بهانه جزایری که در نزدیکی ترکیه دارند در تلاش هستند ترکیه را از حقوق دریایی خود محروم کنند ولی رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه با اشاره به یکصدمین سالگرد معاهده سور گفته است ترکیه بهیچوجه اجازه اقداماتی را که راههای دریایی اش را مسدود می کند نخواهد داد.

بر اساس معاهده سور که با مشارکت فعالانه فرانسه در 10 آگوست 1920 به ترکیه تحمیل شد، قرار بود در شرق ترکیه بجا مانده از امپراتوری عثمانی دو کشور خیالی ارمنستان و کردستان تشکیل شود و غرب و جنوب ترکیه هم بین یونانی ها، ایتالیایی ها، بریتانیایی ها و فرانسوی ها تقسیم شود. بر اساس این معاهده، ترکیه محدود به آنکارا و مناطق اطراف آن می شد که حتی از اختیارات مالی و نظامی هم برخوردار نبود و قرار بود بصورت کشوری مستعمره و ضعیف به حیات خود ادامه دهد. البته با درایت مصطفی کمال آتاتورک و رشادت ملت ترکیه همه این توطئه ها برملا شده و معاهده سور ملغی شد.

حالا به نظر می رسد فرانسه در صدمین سالگرد معاهده ننگین سور، هنوز دست از رویکرد استعماری خود برنداشته و با عرض اندام در مدیترانه، لبنان و دیگر کشورهای منطقه و تهدید به تحریم و حتی اقدام نظامی بر ضد ترکیه در صدد است جلوی نفوذ و قدرتیابی ترکیه را بگیرد و سودای تحمیل سور دیگری بر ترک ها را دارد.

 

احمد هاشمی، گوناز تی وی، واشنگتن

No comments: