21 August, 2020

گوناز تی وی ۲۴ مرداد ۱۳۹۹: اسرائیل و امارات برای عادی سازی روابط فیمابین توافق کردند

 

گوناز تی وی ۲۴ مرداد ۱۳۹۹: اسرائیل و امارات برای عادی سازی روابط فیمابین توافق کردند

۱۳۹۹-۰۵-۲۴ ۱۸:۳۱

اسرائیل و امارات برای عادی سازی روابط فیمابین توافق کردند

Gunaz.tvQuote | Gunaz article

اسرائیل و امارات برای عادی سازی روابط فیمابین توافق کردند

 

روز گذشته دو کشور اسرائیل و امارات متحده عربی با میانجی گری دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای عادی‌سازی روابط بین دو کشور توافق کردند. ترامپ در پیامی توییتری نوشت: «یک موفقیت بزرگ. توافقنامه‌ای تاریخی برای صلح میان دو دوست بزرگ ما، اسرائیل و امارات عربی متحده.»

آقای ترامپ در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی ابراز امیدواری کرده اند "این دستاورد تاریخی بتواند به پیشرفت صلح در خاورمیانه" کمک کند.

در این بیانیه مشترک آمده که در نتیجه این توافق، اسرائیل طرح هایش را برای ضمیمه کردن بخش‌های بزرگی از کرانه غربی به طور موقت به حال تعلیق درمی‌آورد و تلاش‌‌هایش را بر توسعه روابط با سایر کشورها در جهان عرب و اسلام متمرکز خواهد کرد.

این توافقات در زمینه سرمایه گذاری، توریسم، پروازهای مستقیم بین دو کشور، مسائل امنیتی، ارتباطات، تکنولوژی، انرژی، بهداشت، فرهنگ، محیط زیست و ایجاد سفارتخانه‌ خواهد بود.

بغیر از کشورهای مصر و اردن که پیشتر با اسرائیل پیمان صلح امضا کرده اند دیگر کشورهای عربی به دلیل حمایت از آرمان فلسطینیان، از برقراری رابطه دیپلماتیک با تل آویو خودداری کرده اند.

به نظر می رسد این وضعیت در حال تغییر است چرا که کشورهای عرب حاشیه خلیج با اسرائیل در نگرانی نسبت به توسعه طلبی منطقه ای رژیم ایران دارای اشتراک نظر هستند و همین نگرانی مشترک به تماس‌هایی غیررسمی میان اسرائیل و این کشورها منجر شده است.

بنیامین نتانیاهو در واکنش به اعلام این خبر از سوی آقای ترامپ، در توییتی به زبان عبری نوشت: "روز تاریخی". او سپس در توییتی به زبان انگلیسی افزود بسیار خوشبین است که اعلام پیمان صلح با امارات توسط کشورهای عرب بیشتری دنبال خواهد شد و کشورهای دیگری به حلقه صلح منطقه خواهند پیوست.

محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی نیز در یک پیام توییتری گفت این توافق جلوی الحاق سرزمین های بیشتر فلسطینی توسط اسرائیل را خواهد گرفت و نقشه راهی برای برقراری روابط دوجانبه خواهد بود.

این سومین توافقنامه صلح بین اسرائیل و اعراب از زمان اعلام استقلال اسرائیل در سال ۱۹۴۸ است. مصر در سال ۱۹۷۹ و اردن در سال ۱۹۹۴ با اسرائیل توافق آتش بس و صلح امضا کردند.

 

احمد هاشمی، گوناز تی وی، واشنگتن

No comments: