21 August, 2020

گوناز تی وی ۳۱ مرداد ۱۳۹۹: وزیر خارجه امارات: رویکرد تهاجمی ایران باعث عادی سازی روابط امارات با اسرائیل شد

 

گوناز تی وی ۳۱ مرداد ۱۳۹۹: وزیر خارجه امارات: رویکرد تهاجمی ایران باعث عادی سازی روابط امارات با اسرائیل شد

۱۳۹۹-۰۵-۳۱ ۱۸:۰۳

وزیر خارجه امارات: رویکرد تهاجمی ایران باعث عادی سازی روابط امارات با اسرائیل شد

Gunaz.tvQuote | Gunaz article

وزیر خارجه امارات: رویکرد تهاجمی ایران باعث عادی سازی روابط امارات با اسرائیل شد

 

انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی گفت «لفاظی‌ها و رویکرد تهاجمی ایران در منطقه در طی سال‌ها» باعث توافق عادی‌سازی روابط بین کشورش و اسرائیل شد.

این دیپلمات ارشد امارتی که به صورت آنلاین در نشست شورای آتلانتیک در واشنگتن صحبت می‌کرد، افزود عادی‌سازی روابط با کشور اسرائیل «دیر یا زود» اتفاق می‌افتاد.

او در عین حال گفت توافق امارات عربی متحده و اسرائیل برای عادی سازی روابط به ایران ربطی ندارد و علیه تهران هم نیست.

وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی با تاکید بر اینکه امارات به راه حل دو کشور مستقل فلسطین و اسرائیل معتقد است گفت در توافق با اسرائیل، پیش‌شرط اصلی توقف طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه‌ باختری توسط اسرائیل بوده است.

قرقاش در بخش دیگری از این مصاحبه گفت تصمیم امارات برای توافق با اسرائیل تصمیمی مستقل بوده و ابوظبی از جانب فلسطینی‌ها مذاکره نمی‌کند.

قرقاش در ادامه به تلاش کشورش برای برطرف کردن مشکلات با ایران اشاره کرد و گفت: «ایران همسایه ماست و مهم است که بگوییم مشکلات جدی با آن داریم اما می‌خواهیم آنها را از طریق گفت‌وگو حل کنیم.»

این در حالی است که ایران با عادی سازی روابط میان ابوظبی و تل آویو به شدت مخالفت کرده و حتی برخی مقامات نظامی آن به تهدید امارات پرداخته اند.

محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران ضمن تهدید امارات گفته است که هر اتفاقی در خلیج بیافتد و امنیت ایران را به مخاطره بیاندازد، ایران آن را از چشم امارات می‌بیند. حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران هم توافق امارات و اسرائیل را «خطای بزرگ و اقدامی خائنانه» خوانده و آن را مرتبط با انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دانسته است. حسن روحانی همچنین هشدار داده که اگر «بخواهند پای اسرائیل را به منطقه باز کنند برخورد دیگری با آنان انجام خواهد شد.»

همزمان با عادی سازی روابط با اسرائیل، امارات عربی متحده امیدوار است بتوانند آخرین نسل جنگنده های آمریکایی را خریداری کند. در این ارتباط، وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی، درخواست کشورش برای خرید جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکایی را «مشروع» خواند. او در ادامه گفت توافق امارات با اسرائیل برای عادی‌سازی روابط باید موجب حذف «هرگونه مانع» برای فروش این جنگنده‌ها شود.

با این حال، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل ضمن اشاره به لزوم حفظ برتری نظامی اسرائیل در منطقه، با فروش این جنگنده‌ها به امارات مخالفت کرده است.

 

احمد هاشمی، گوناز تی وی، واشنگتن

 

 

 

 

No comments: