21 August, 2020

گوناز تی وی ۲۲ مرداد ۱۳۹۹: فرار نامزد مخالفان در انتخابات ریاست جمهوری از بلاروس

گوناز تی وی ۲۲ مرداد ۱۳۹۹: فرار نامزد مخالفان در انتخابات ریاست جمهوری از بلاروس

۱۳۹۹-۰۵-۲۲ ۱۸:۱۴

فرار نامزد مخالفان در انتخابات ریاست جمهوری از بلاروس

Gunaz.tvQuote | Gunaz article

فرار نامزد مخالفان در انتخابات ریاست جمهوری از بلاروس

 

اسوتلانا تیخانوسکایا، نامزد اصلی مخالفان در انتخابات ریاست جمهوری بلاروس از کشور خارج شده و به لیتوانی فرار کرده است. او پیشتر دولت را به تقلب گسترده متهم کرده و گفته بود نتیجه انتخابات را نمی پذیرد.

خانم تیخانوسکایا که معلم سابق زبان انگلیسی است پس از بازداشت همسرش در انتخابات نامزد شده بود. او روز سه شنبه در یک بیانیه ویدئویی از هوادارانش عذرخواهی کرد و از آنها خواست اعتراضات را متوقف کنند.

اسوتلانا تیخانوسکایا با تاکید بر اینکه به تصمیم خودش کشوررا ترک کرده است از معترضان خواست قانون را محترم شمرده و از درگیری با پلیس پرهیز کنند.

با این حال، کارکنان کارزار انتخاباتی او می‌گویند خانم تیخانوسکایا تحت فشار این تصمیم را گرفته است. همسر او که از وبلاگ نویسان مخالف دولت است پس از نامزدی در انتخابات در ماه مه دستگیر شد و از آن زمان تاکنون در زندان است.

در انتخابات ریاست جمهوری بلاروس که نتایج آن روز یکشنبه اعلام شد الکساندر لوکاشنکو با کسب حدود ۸۰ درصد از آرا به پیروزی رسید و برای ششمین بار پیاپی رئیس جمهور این کشور شد.

هزاران نفر از مخالفان در شهرهای مختلف از جمله مینسک، پایتخت دست به تظاهرات زده و در دو شب گذشته با پلیس درگیر شده‌اند.

اتحاديه اروپا و دولت آمريکا از سرکوب اعتراضات به شدت انتقاد کرده اند. از جمله مايک پومپئو، وزير خارجه آمريکا در بيانيه‌ای با اشاره به اینکه انتخابات بلاروس آزاد و عادلانه نبوده تداوم سرکوب خشن و بازداشت مخالفان را محکوم کرد. اتحاديه اروپا نيز ضمن محکوم کردن سرکوب معترضان خواستار آزادی فوری بازداشت شدگان شد.

الکساندر لوکاشنکو، ۶۵ ساله از بیست و شش سال پیش رئیس جمهوری بلاروس بوده و به عنوان آخرین دیکتاتور قاره اروپا شناخته می شود.

 

احمد هاشمی، گوناز تی وی، واشنگتن 





https://www.facebook.com/GunazTv/videos/349891526022328/

No comments: